Classroom 2.0 Experiences and Buildingon the Use of ICT in Teaching

Posted: March 12, 2013 in Trend in ELT Assignment
ABSTRACT
Recognising the importance of new technology in the classroom, our aim is to promote the integration of informationand communication technology (ICT) in teaching practice from a collaborative research in which action researchstyle methods are applied involving 21 primary and secondary schools in Spain. In these research seminars, theparticipating teachers receive a progressive educational and technological training orientated towards the experimentand reflect on the possibilities of using a computer per student in the classroom and a digital whiteboard or interactivewhiteboard (IWB). After the first period of research, we bring to the table significant ideas that have guided thetraining and put forward findings on the testing of teachers in their classrooms denoted classrooms 2.0 for being equipped with an IWB and computers with Internet access. In specific, from this experiment, we provide relevantresults on the intensity of use of IWBs and computers, the usual activities conducted with these technologicalresources, their advantages and disadvantages found from use and their impact on student learnings. In theconclusions, the results are analysed and assessed, noting possible criteria for taking action in order to move twenty-first century teaching practices forward and promote the inclusion of ICT in classrooms.
RESUMEN
 Asumiendo la importancia de las nuevas tecnologías en las aulas, pretendemos impulsar la integración de las tecno-logías de la información y de la comunicación (TIC) en la práctica docente desde una investigación colaborativa donde se aplican metodologías cercanas a la investigación-acción y participan 21 centros de educación primaria ysecundaria de España. En los seminarios de esta investigación, el profesorado participante recibe progresivamenteuna formación didáctica y tecnológica orientada hacia la experimentación y la reflexión de las posibilidades de usode un ordenador por alumno, en el aula, y de la pizarra digital o pizarra digital interactiva (PDI). Después del primer periodo de la investigación, aportamos ideas significativas que han guiado la formación impartida y avanzamos infor-mación de la experimentación del profesorado en sus aulas denominadas aulas 2.0 por estar dotadas de una PDI yde ordenadores con acceso a Internet. Concretamente, de esta experimentación, aportamos resultados relevantessobre la intensidad de uso de la PDI y de los ordenadores, las actividades habituales realizadas con estos recursostecnológicos, sus ventajas e inconvenientes destacables al utilizarlos y sus incidencias de uso en los aprendizajes delos estudiantes. En las conclusiones, se analizan y se valoran los resultados, apuntando posibles criterios de actuaciónpara ir avanzando en la práctica docente del siglo XXI y en la inclusión de las TIC en las aulas.
KEYWORDS / PALABRAS CLAVE
ICT, education, technology, training, teachers, students, IWB, computers, Interactive whiteboard.TIC, educación, tecnología, formación, profesorado, alumnado, PDI ordenadores, pizarra digital
“To Continue Reading Please Click here…”
b

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s